Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
на тему «Інтелект-карти, фрагменти уроків математики та досліджую світ з їх використанням»
Виконала:
Фролова Юлія Вікторівна
вчитель початкової школи
Бердянської гімназії № 1 «Надія»
Бердянської міської ради
Група № 17
Запоріжжя
2018
Новий Державний стандарт початкової освіти визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти: критично сприймати інформацію для досягнення різних цілей, виокремлювати необхідну інформацію з різних джерел, передавати інформацію графічно, на основі почутого створювати асоціативні схеми, стисло і вибірково передавати зміст почутого, запам’ятовувати важливе. [1] Нова українська школа впроваджує інтегроване навчання, яке спрямоване на формування у дітей цілісної картини світу.
Одним із ефективних шляхів розв’язання цих завдань є побудова освітнього процесу на інтеграційних засадах на основі використання інтелект-карт.
Інтелект-карта (карти знань, карти розуму, карти пам’яті,ментальні карти, в оригіналі – Mind Map) – це схема, яка візуалізує певну інформацію при її обробці людиною, це спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою структурно-логічних схем. Ментальна карта як процес та результат пізнавальної діяльності відображає міжсистемні зв’язки ключового поняття, дає змогу вибудувати логіку певної теми, інтегруючи зміст освіти. Як зазначає Тоні Бьюзен, інтелект-карти «підвищать вашу компетентність, внесуть у ваше життя більше радості, впорядкованості та задоволення» [2].
Тому, впроваджуючи інтегроване навчання в НУШ, вважаю використання інтелект-карт ефективним інструментом планування і організації освітнього процесу.
Мета: розробити інтелект-карти з математики та досліджую світ і фрагменти уроків з їх використанням.
Завдання: вивчити закони складання інтелект-карт, з’ясувати, як застосовувати інтелект-карти в освітній діяльності, описати прийоми роботи з інтелект-картами на уроках досліджую світ та математики в першому класі.
Автор методу інтелект-карти – Тоні Бьюзен – відомий англійський письменник, лектор і консультант з питань інтелекту, психології навчання і проблем мислення. В основі складання інтелект карт він застосував «принцип «радіального мислення», що належить до асоціативних розумових процесів, відправною точкою дотику яких є центральний об’єкт. За допомогою складених за певними правилами карт можна створювати, візуалізувати, структурувати і класифікувати ідеї та наочно представляти досить складні концепції і великі обсяги інформації [2]. На його думку, при складанні ментальних карт працюють обидві півкулі головного мозку: ліва, яка відповідає за логіку і права, що відповідає за образи. Таким чином зв’язується робота обох півкуль: від асоціації до логіки і навпаки. Тоні Бьюзен визначив характерні такі риси та етапи будови інтелект-карти:
1. Об’єкт уваги зосереджений у центральному образі.
2. Основні теми, пов’язані із об’єктом уваги, розходяться від центрального одразу у вигляді гілок.
3. Гілки, які приймають форму плавних ліній, позначаються чи пояснюються ключовими словами чи образами. Другорядні ідеї також зображуються у вигляді гілок, які відходять від гілок більш високого порядку [1].
Опановуючи цей метод, я переконалася, що в початковій школі інтелект-карти є результатом колективної пізнавальної діяльності учнів, використовуються як демонстраційний матеріал для унаочнення багатьох тем та для оптимізації навчальної діяльності учнів.
Використання різних кольорів, друкованих літер, стрілок, додавання малюнків, картинок дає можливість кожному учню проявити свою індивідуальність, застосовувати зорові асоціації, швидко запам’ятовувати інформацію.
Інтелект-карти можуть застосовуватись на різних етапах уроку: під час ознайомлення з новим матеріалом, при повторенні чи закріпленні , а також при перевірці знань.
Пропоную скласти інтелект-карту разом з дітьми на початку вивчення теми «Моя Батьківщина – Україна». До уроку у кожного учня приготовлені підручник, кольорові олівці, клей, ножиці та аркуш паперу формату А4. Вчитель пропонує учням навчальні ресурси, які знаходяться у кожного на парті: малюнки, фотографії пам’ятників, картинки символів України (прапор, тризуб, калина , верба , рушник, вишиванка тощо).
Пропоную проблемне запитання, щоб підвести до теми.
Відгадайте загадку. У світі одна, всім потрібна вона. (Батьківщина). Учні з допомогою вчителя формулюють тему та мету уроку.
Сьогодні , працюючи над темою «Моя Батьківщина», ми разом створимо інтелект-карту. Це цікава і творча робота.
Будуємо ІК разом з дітьми, постійно коментуючи свої дії, або на папері (А2), або на екрані, працюючи в спеціальній програмі Coggle it за допомогою комп’ютера.
- Що таке Батьківщина? (Діти називають свої асоціації, пов’язані з Батьківщиною). На основі запропонованих учнями асоціацій центрального поняття «Моя Батьківщина» добираємо відповідний графічний образ. Прикладом такого образу може бути карта України, дівчина в національному українському костюмі, калина тощо. Кожен учень вибирає свій графічний образ і приклеює його в центрі аркуша.
Потім учні зясовують , що батьківщина може бути «малою», тобто місто, в якому живемо і Батьківщина – країна (держава) Україна, де ми народилися і постійно проживаємо. Тому в центрі дописуємо ключове слово Україна і будуємо першу гілку – БЕРДЯНСЬК. Поруч можна намалювати те, що асоціюється у кожної дитини з містом Бердянськ (Азовське море, найулюбленіший куточок, альтанка, парк тощо).
– Кожна держава має головне місто – столицю. Як називається столиця нашої країни? (Київ). Це одне з найбільших і найстаріших міст в Україні. За легендою назва Києва походить від імені Кия – одного з трьох братів, яких вважають засновниками міста. (Малюємо від центрального образу гілочку іншого кольору, яку підписуємо – КИЇВ. Серед навчальних ресурсів діти вибирають картинки, що асоціюються у них з Києвом і приклеюють на аркуш. І так далі послідовно заповнюють гілки відповідною інформацією).
– Хто з вас уже був у Києві? А хто планує відвідати столицю?
– 24 серпня 1991 року Україна стала незалежною державою. Тому щорічно Україна в цей день відзначає День народження.
– Що традиційно відбувається в цей день у столиці і інших містах нашої держави?
(Будуємо наступну гілку, малюємо, з чим асоціюється День народження (торт зі свічками, повітряні кульки тощо, друкуємо дату народження України).
(Малюємо від ключового поняття гілочку, яку підписуємо СИМВОЛИ і розгалужуємо її на дві).
– Які державні символи ви знаєте? Використовуючи інформацію підручника, приходимо до висновку, що державні символи України – це гімн, прапор, герб. Додаючи три гілки до державних символів, малюємо відповідні графічні образи, фіксуючи таким чином нову інформацію).
– Коли звучить державний гімн? Сьогодні ми заспіваємо гімн України. Для цього треба знати не тільки слова, а й розуміти, що ця пісня – особлива, урочиста, її треба співати стоячи, а ще можна тримати руку на серці.
– Який вигляд має наш прапор? Що позначають кольори прапора? Біля гілочки діти малюють прапор України.
– Що символізує герб України? (Існує понад сорок версій, одна з них – єдність трьох стихій). Далі діти приклеюють або малюють тризуб.
– А які народні символи ви знаєте? ( Калина, верба, рушник, вишиванка тощо) ( На ІК діти можуть приклеювати або малювати графічні образи).
– Якби до нас в клас завітав гість з іншої країни, як би він здогадався, що ми – українці? (Ми розмовляємо в класі державною мовою – українською). Основоположником української літературної мови вважають Т.Г. Шевченка. Малюємо від центрального образу ще одну гілочку – державна мова УКРАЇНСЬКА і приклеюємо портрет Т.Г. Шевченка або інші графічні образи, що асоціюються з українською мовою.
Так може виглядати карта з заповненими гілочками за темою «Моя Батьківщина»

Склавши карту, дітям пропоную вправу «Вчитель».
Вся робота дітей полягає не тільки у наклеюванні та малюванні картинок, а головне у фіксації образів, аналізі інформації, її обговоренні на уроці. Така ІК сприяє кращому запам’ятовуванню та розумінню теми.
На наступних уроках з цієї теми учні використовують інтелект-карту як опору.
Під час вивчення теми «Задача», яка опановується протягом кількох уроків, учні вивчили складові елементи задачі і склали інтелект-карту.

Використовуючи цю карту на наступних уроках,пропоную роботу в групах з виконання наступних завдань. Перша група добирає до умови задачі «Нюша зібрала 3 ромашки і 4 троянди» запитання. Друга група складає до запитання задачі «Скільки пиріжків і тістечок разом з’їв Крош?» умову. Третій групі до розв’язання задачі 8–5=3 потрібно скласти умову і поставити запитання. Четвертій групі – дати повну відповідь, розв’язавши задачу «Карич зробив із паперу 9 корабликів, а літаків – на 2 більше. Скільки літаків зробив Карич?»
Склавши таку інтелект-карту, учні швидко запам’ятали складові елементи задачі, змогли застосувати знання в практичній діяльності.
На мою думку , створювати ІК потрібно дітей вчити поступово: спочатку аналізувати готові зразки, потім складати колективно на дошці, наступним етапом може бути робота в групах, а вже потім пропонувати індивідуальні завдання.
Таким чином, можна зробити висновок, що інтелект-карти є невід’ємною складовою освітнього процесу НУШ. Вони сприяють інтелектуальному пошуку і розвитку учнів, забезпечують реалізацію засад інтегрованої освіти, відображаючи системність і цілісність знань, покращують запам’ятовування і обробку інформації, унаочнюють матеріал, є своєрідною технікою мислення та засобом творчого розвитку особистості.
Cписок використаної літератури
1. Державний стандарт початкової освіти –К.: ТД «Освіта- Центр плюс»,2018,-99с.
2.Бьюзен Т. Супермышление / Т. Бьюзен; пер. с англ. Е.А.Самсонов. – 2-е изд. –мн.: Попурри, 2003.-304с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий